Fremstød - Kongelige præsenteres for dansk økologi i Sverige

Økologisk Landsforening præsenterer i morgen H.K.H. Kronprins Frederik og H.K.H Kronprinsesse Victoria af Sverige for arbejdet med at udbrede dansk økologi på svenske butikshylder. Det sker i forbindelse med det danske Erhvervsfremstød ’Liveable Scandinavia’ i Stockholm.

Mange lande har fået smag for økologiske varer fra danske producenter. Ikke mindst hos svenskerne, hvor øko-salget boomer disse år, er dansk økologi populært. Eksporten af danske øko-varer til Sverige er således mere end fordoblet på fem år - fra 165 mio. kroner i 2010 til 397 mio. kroner i 2015.

Arbejdet med at få mere dansk økologi ind på svenske butikshylder, fortæller Økologisk Landsforenings markedschef for eksportfremme, Helene Birk, om i morgen under et dansk-svensk kongeligt besøg i den økologiske dagligvarekæde Paradiset i Stockholm.

- Den massive øko-vækst i Sverige skaber grundlag for et stærkt samarbejde mellem svensk dagligvarehandel og danske øko-producenter. Det er især økologisk frugt og grønt, mejerivarer og drikkevarer, der i dag bliver eksporteret til Sverige fra Danmark, men i takt med den kraftigt stigende efterspørgsel på økologi i Sverige, breder efterspørgslen sig også til andre typer danske øko-varer. Så vi forventer helt klart, at den positive udvikling i den danske økologi-eksport til Sverige vil fortsætte, og det giver vi H.K.H. Kronprinsesse Victoria og H.K.H. Kronprins Frederik et indblik i under besøget i Paradiset i morgen, siger Helene Birk.

Hjælper med at øge udvalget af økologi

Alene i 2015 steg økologi-eksporten fra Danmark til Sverige med 35 procent, og Helene Birk forklarer, at svenske indkøbere i høj grad har blikket rettet mod Danmark, når de skal finde nye øko-varer.

- Vores position som førende økologi-nation med verdens højeste økologiske markedsandel samt den professionalisme, innovation, høje fødevaresikkerhed og troværdighed, som de danske øko-virksomheder repræsenterer, gør dansk økologi meget attraktivt for et boomende øko-marked som det svenske. Økologisk Landsforening hjælper de svenske kæder, som Paradiset, Coop, Netto, Life og Axfood, med at udpege danske øko-varer, der kan gøre butikkernes udvalg af økologi mere interessant for de svenske forbrugere, forklarer Helene Birk.

De svenske forbrugere vil gerne have mere økologi og et bredere udvalg. Det gælder især unge kvinder, der bor i større byer, viser en undersøgelse, som IPSOS har lavet for Økologisk Landsforening.

Paradiset vil mangedoble danske øko-produkter

Det kongelige besøg i den økologiske dagligvarekæde Paradiset er en del af erhvervsfremstødet ’Liveable Scandinavia’ - et initiativ, hvor Sverige og Danmark fokuserer på, hvordan landene kan lære af hinanden og sammen opbygge mere viden om, hvordan man kan møde udfordringer som klimaforandringer med bl.a. bæredygtige løsninger.

Paradiset samarbejder med Økologisk Landsforening om at udvikle butikkens udvalg af øko-varer.

- Vi har mødt repræsentanter fra Økologisk Landsforening i flere sammenhænge og er blevet meget imponerede over deres viden og netværk. Derfor er det en værdifuld samarbejdspartner for os. Danmark har mange dygtige økologiske producenter, og vi har allerede flere af deres varer i vores butikker. Vi tror, vi kommer til at kunne mangedoble antallet af danske øko-produkter fra Danmark ved at styrke relationen mellem Paradiset og de danske øko-virksomheder, og vi ser virkelig frem til at kunne udvide vores sortiment, siger Johannes Cullberg.

Paradiset blev udpeget som året butikskoncept ved Retail Awards 2017 i Sverige, og kædens direktør og grundlægger, Johannes Cullberg, blev i 2016 kåret til årets mest progressive forretningsmand i Stockholm af den svenske erhvervsorganisation Svenskt Näringsliv’.