Øko-virksomheder styrker eksportkompetencerne

Tilslutningen til Økologisk Landsforenings eksportakademi vokser. Alene i år har mere end 92 virksomheder deltaget i Organic Export Academys aktiviteter. Akademiet løfter eksportkompetencerne i den økologiske branche, hvor ca. to tredjedele af virksomhederne i dag vurderes at sælge varer til udlandet.

Organic Export Academy har de seneste fire år haft mere end 1.250 deltagere på tilmeldingslisterne. Alene i 2016 har over 400 deltagere fra 92 virksomheder taget del i akademiets aktiviteter, som har givet indsigt i alt fra øko-forbrugernes kendetegn på eksportmarkederne, det gode kundemøde, international konceptoptimering, globale øko-trends samt EU-lovgivningens krav til mærkninger og anprisninger.

- Organic Export Academy giver deltagerne viden, værktøjer og inspiration til deres arbejde med eksport af økologiske varer, og det er meget efterspurgt blandt virksomhederne. Der har igen i år været en rekordstor tilslutning til akademiet, og det er utroligt glædeligt. For ved at løfte eksportkompetencerne i den økologiske branche, løfter vi samtidig eksporten af dansk økologi, siger Helene Birk, markedschef for eksportfremme i Økologisk Landsforening, der står bag Organic Export Academy.

Hun vurderer, at cirka to tredjedele af de økologiske virksomheder i dag beskæftiger sig med eksport.

Seminarer giver nyttig indsigt og inspiration

I alt har Organic Export Academy i 2016 afholdt 28 seminarer, workshops og inspirationsture.

Northern Greens, der er frugt- og grøntsags eksportør, er en af de virksomheder, der har deltaget med flere medarbejdere i Organic Export Academys aktiviteter. Thyra Nielsen, der koordinerer Northern Greens messedeltagelse på det tyske og spanske eksportmarked, har deltaget på seks af akademiets seminarer.

- For en virksomhed som os, der både sælger økologiske og konventionelle varer, er Organic Export Academy en rigtig god mulighed for at blive skarpere på den økologiske del af forretningen. Seminarerne har blandt andet givet en større indsigt i, hvad kunderne i udlandet forventer af de økologiske produkter og hvilke globale øko-trends, der rykker i øjeblikket. Det er meget nyttig viden i vores eksportarbejde, siger Thyra Nielsen.

Også Fynbo Foods, som primært producerer marmelader, har deltaget med flere medarbejdere i en række af eksportakademiets aktiviteter henover året. Virksomhedens HR- og marketingsansvarlige, Maibritt Groes, deltog i et seminar om konceptoptimering til eksportmarkeder i juni.

- Det var et meget relevant og inspirerende seminar, der satte gang i en masse tanker om, hvad vi gerne vil være kendt for som virksomhed – og at det faktisk kan være forskelligt alt afhængig af, om det drejer sig om det danske eller asiatiske marked. Jeg vil helt sikkert benytte muligheden igen, når det rette tema er på programmet, siger Maibritt Groes.

 

Fakta om dansk øko-eksport:

  • Eksporten af økologiske varer til udlandet har sat rekord 10 år i træk.
  • Ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik, eksporterede danske virksomheder øko-varer for 1.983 mio. kroner i 2015, hvilket er en stigning på 15 procent fra 2014 til 2015.
  • Økologisk Landsforening forventer at udviklingen fortsætter og estimerer, at den danske økologi-eksport rammer cirka 3,5 mia. kroner i 2020.
  • Organic Export Academy blev etableret af Økologisk Landsforening i 2013. De sidste fire år har akademiet haft over 1250 deltagere fra 155 virksomheder. Alene i 2016 havde akademiet over 400 deltagere fra 92 virksomheder.