Øko-salget steg med 18 procent i første halvår af 2016

Salget af økologiske varer i dagligvarehandlen er steget med cirka 18 procent i første halvår af 2016. Økologisk Landsforening peger på, at både danskerne og handelen er i færd med at skubbe dansk landbrug i en grønnere retning. Rekord mange landmænd lægger om til økologi i øjeblikket.

Kurven for salget af økologiske varer i Danmark fortsætter kursen opad. Hele 18 procent er øko-salget steget i første halvår af 2016, ifølge ny rapport fra AC Nielsen. I 2015 solgte dagligvarehandlen økologi for syv milliarder kroner. Hvis tendens fortsætter resten af året, vil de 18 procent svare til 1,26 mia. kroner, svarende til den støre vækst i kroner og øre i økosalget nogensinde.

- Med den markant stigende efterspørgsel på økologi sender danskerne et klart signal om, at de med deres fødevarevalg ønsker at tage ansvar for dyrenes, naturens, grundvandets og deres eget ve og vel, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening og peger på, at branchen er klar til at imødekomme øko-interessen.

- Dagligvarehandlen har gjort det både lettere og mere interessant for danskerne at vælge økologi, når de handler – med et bredere udvalg af øko-varer og lavere priser. Og landbruget bakker op. Rekordmange landmænd tager i øjeblikket springet og lægger om til økologi. Det er en solid og meget glædelige udvikling, vi oplever i øjeblikket, og der er brug for endnu flere økologer for at sikre øko-varer nok til hylderne i fremtiden, siger Per Kølster.

Særligt salget af økologisk frugt og grønt er steget i årets første seks måneder, efterfulgt af økologisk æg og kød. Ansvarlighedschef i Coop, Thomas Roland, påpeger dog, at også varer som slik, nødder, øl og vin har markant vækst.

- Det er et udtryk for, at mange af de danskere, der længe har haft et økologisk basisforbrug, nu udvider deres forbrug til nye typer af øko-varer. Den udvikling slår især igennem i landområderne, hvor udvalget af økologiske varer er blevet væsentligt bedre de senere år. Alle Coops kæder har stigende øko-salg, men Fakta og Dagli’Brugsen – som ligger udenfor de store byer – har de største vækstrater, forklarer Thomas Roland, som vurderer, at den positive udvikling fortsætter.

- Der er slet ingen tvivl om, at vi kommer til at sælge mere økologi i det her efterår, end vi nogensinde har gjort i detailhandelen. Derfor er det meget positivt at se, at landmændene lige nu lægger om til økologi i et omfang, vi ikke har set de sidste ti år. Det betyder, at tilgængeligheden af økologiske varer – som eksempelvis kød, der er en mangelvare i øjeblikket - vil blive meget større om et til to år. Det glæder vi os til, siger han.

Hos Føtex, der er en del af Dansk Supermarked, deler man optimismen.

- Vi oplever en stor vækst i øko-salget i alle egne af Danmark.  Det er især salget af økologisk frugt og grønt, brød, kager og drikkevarer, der stiger. Derudover kan vi se, at vi har stor vækst i børnefamilier, som også køber ekstra meget økologi. Derfor ønsker vi at gøre det endnu mere interessant at handle økologi i Føtex, og vi udvider hele tiden vores sortiment, så vi er den landsdækkende kæde i Danmark, der tilbyder flest økologiske varer, siger direktør i Føtex, Thor Jørgensen.

Salget af økologiske varer i den danske dagligvarehandel er steget i mere end ti år i træk, og nye tal viser desuden, at øko-salget til landets professionelle køkkener er mere end tredoblet på fem år. Kantiner, restauranter, daginstitutioner, hospitaler og andre storkøkkener købte således 27 procent mere økologi i 2015 end året før. Samtidig er eksporten af danske øko-varer cirka syvdoblet på ti år.