Øko-salget boomer også hos naboerne i Sverige

Salget af økologi i den svenske dagligvarehandel steg med 23 procent i første halvår af 2016, viser en halvårsrapport fra Ekoweb. Økologiandelen i det samlede fødevaresalg i Sverige er nu oppe på 9,0 procent, mens den danske øko-andel har nået 9,9 procent. Økologisk Landsforening roser nabolandet for den flotte øko-fremgang.

 

Svenskerne har tidligere erklæret, at de går efter danskernes økologiske verdensmestertitel, som bygger på den samlede økologi-andel i fødevaresalget. Den målsætning tager svenskerne alvorligt - øko-salget boomer således i nabolandet.

I første halvår af 2016 steg øko-salget med 23 procent i den svenske dagligvarehandel, ifølge svenske Ekoweb. Og dermed når svenskerne en økologi-andel på 9,0 procent.

Til sammenligning steg det danske øko-salg med 18 procent i første halvår af 2016 og når således op på 9,9 procent.

Ros til svenskerne

- Det er en utrolig flot fremgang for øko-salget, vi ser hos vores naboer i Sverige i øjeblikket. Og man må anerkende, atde tager deres ambition om at udfordre os som verdens førende økologination aldeles alvorligt, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening, og ønsker svenskerne held og lykke med missionen.

- Vi vil gerne battle med svenskerne om at blive endnu bedre til at købe økologi. Hver gang vi lægger økologiske varer i indkøbskurven, er det til gavn for natur, dyr og mennesker. Så sammen kan vi gøre en stor forskel, siger han.

Sundhedstrend og øget markedsføring

Væksten i det svenske øko-salg er fordelt over de fleste varetyper, og ifølge fra Ekoweb er der flere årsager til den store vækst, som blandt andet er et resultat af en stærk sundhedstrend og dagligvarekædernes øgede markedsføring af økologiske produkter.

I kølvandet på kædernes økologikampagner, har de lanceret mange nye produkter, og det har gjort tilgængeligheden af de økologiske varer større.